Selecteer een pagina

Corona in Australië; gelukkig nog geen grote uitbraak zoals in Europa, wel vergelijkbare lockdown maatregelen. Ook hier blijven we met z’n allen zoveel mogelijk thuis. Ben ik even blij dat we sinds kort weer in een echt huis wonen! De laatste 1,5 jaar hebben we veel verschillende daken boven ons hoofd gehad. Vertrekken naar het buitenland – wat ga je doen met je huis en al je bezittingen? En hoe is onze reis met betrekking tot wonen en spullen verlopen? Even een terugblik!

Ons huis verkopen in Grunn

In Groningen hadden we zo’n 8 jaar in een appartementje vlakbij de binnenstad. We hebben hier altijd met veel plezier gewoond! Het deed dus ook best een beetje zeer om dit fijne huisje met al die herinneringen te koop te zetten. In de maanden voor de verkoop hebben we zo veel ontspult. Kleding verkocht ik bijvoorbeeld via UnitedWardrobe, een site voor het kopen en verkopen van tweedehands kleding. Meubels gingen op Marktplaats of we verkochten ze met ons huis mee. We leenden een aantal spullen uit, gaven wat weg en maakten anderen er blij mee. En wat voor ons echt waarde heeft, ging in een kleine opslag.

Ons oude huisje in Groningen
Een tijdje overbruggen in de caravan van mijn ouders op de Stadscamping in Groningen

Op de camping, lalalalalalala

Huis verkocht, nog een paar maanden te overbruggen, en nu? De stadscamping in Grunn, wat een onontdekt pareltje vonden wij dat! We hebben er jaren vlakbij gewoond en wandelden er wel eens langs, maar het ligt een beetje verborgen in het Stadspark van Groningen. Toen mijn ouders het jaar ervoor gezellig mee wilden Noorderzonnen, kampeerden ze een weekje op de camping en hebben we eigenlijk pas ontdekt hoe leuk dit stukje groen in’t Stad is. Dus toen we ons huis verkochten zeiden we tegen elkaar, waarom gaan we niet een tijdje op de camping staan? Zo gezegd, zo gedaan, uiteindelijk woonden we 2 maanden in de caravan van mijn ouders! Zonder internet bij de caravan, zonder TV. Zo grappig dat een aantal mensen tegen ons zeiden, “sterkte” en “als het niet gaat laat het ons weten he!” Zo ontzettend lief bedoeld, maar denk dat dit serieus één van de leukste hoofdstukjes in dit avontuur is geweest! : ) Elke avond vuurtje aan, buiten in de voortent op een tweepitter koken (met jas aan wanneer het regende), samen afwassen (is serieus gezellig) en met z’n tweetjes op een aantal m2 wonen. ‘s Morgens wakker worden met de vogeltjes die fluiten, gezellig mensen ontvangen en binnen 15 minuutjes in binnenstad Grunn zijn.

Dit kaartje “De wereld is van ons” is gemaakt door Corinna van Keeken. Mijn moeder wees me erop tijdens een weekendje Ameland en zei: “He, dat zijn Kasper en jij en dit spreukje slaat ook op jullie verhaal!” Het kaartje heeft voor mij betekenis en is uiteraard meegegaan in de koffer op reis. Hij hangt nu aan de muur! : )

We've got 2 suitcases and each other

Twee koffers en elkaar, dat was wat we hadden toen we aan dit avontuur begonnen. En één van de dingen die we het vaakst tegen mensen zeiden, wanneer we onze situatie uitlegden. Niet wetende wat deze reis en dit avontuur zou gaan brengen. En zo voelde het ook letterlijk, als we onszelf en onze twee koffers weer verplaatsten naar een andere plek. We hadden elkaar en onze weinige spullen en op één of andere manier werd het hier heel overzichtelijk en rustig door ; )

Huisloos in Nederland en zonder Australisch visum op zak verbleven we een half jaar in Azië. We kozen ervoor om soms langer op dezelfde plek te blijven. Natuurlijk kun je in een half jaar tijd ontzettend veel landen bezoeken en rondreizen, maar wij hebben beide ervaren dat we persoonlijk heel goed gaan op ‘Slow Travel’. Het gaf ons de tijd en ruimte om de nieuwe situatie vanuit alle rust vorm te geven en echt te connecten met het land waar we waren, de locale mensen, de cultuur en natuur.

In Azië hadden we verschillende Indonesische en Maleisische daken boven ons hoofd, van klein houten huisje tussen de Balinese rijstvelden of op het strand van een klein Maleisisch eilandje, slapen in een boomhut tussen de apen, wakker worden in een tent in de Sumatraanse jungle of wonen in een betonnen flat op 30 hoog met de minaret van de moskee om 5 uur ‘s ochtends in je slaapkamer in Kuala Lumpur. Hieronder een kleine foto compilatie! : )

Logeren op hoogte op houten palen aan de rand van de jungle in Bukit Lawang, Sumatra Indonesië.
Verblijf bij Sarinbuana Eco Lodge, midden in de Balinese natuur. De drive en missie van de eigenaren heeft veel indruk op me gemaakt!
“Camping Jungle” 🙂 Slapen in een tentje midden in de jungle van Sumatra. Ik vond dit enorm spannend!
Heerlijk dineren, gekookt op open vuur, in de “woonkamer” van Camping Jungle met onze gids Rinto.
Slapen in een semi open boomhut (godzijdank voor de klamboe!) in de bush van Maleisië en ’s ochtends wakker worden door de apen op het balkon.
Het dak van huisje nummer 3 op links hadden wij tijdelijk boven ons hoofd tijdens ons verblijf het eiland Pulau Tioman, Maleisië.
Kuala Lumpur, 30 hoog in een betonnen flat. Een hele uhm, aparte ervaring haha!
Ons uitzicht vanaf ons piepkleine balkonnetje op een woonwijk in Kuala Lumpur, met uitzicht op de Moskee, wolkenkrabbers en een enorme bouwput ; )

Op naar Australië!

In Azië hebben we veel nagedacht over hoe we ons leventje in Australië wilden vormgeven. In eerste instantie hadden we het idee om naar Sydney te gaan. Een prachtige stad met veel werkmogelijkheden. Maar wij hadden beide het gevoel dat het Australische platteland meer bij ons zou passen en dat we graag wilden ervaren hoe het zou zijn om meer in en met de natuur samen te leven en hiervan te mogen leren. Ons visum vereiste dat we ons in de provincie NSW neerstreken en na wat online research vond Kasper het plattelands dorpje Bellingen. Hij is zelf geboren in Sellingen (provincie Groningen), meant to be dachten we! : )

Workaway

Via de website Workaway regelden we twee plekken om vrijwilligerswerk te doen. Workaway is een platform waarmee leden homestays en culturele uitwisseling kunnen regelen. Je overnacht bij locals thuis en in ruil voor kost en inwoning draag je bij door een x aantal uren per dag vrijwilligerswerk te doen. Wij vonden het fantastisch, ik kan dit echt iedereen aanraden! Naast dat het superleuk is om bij locals thuis te overnachten, door hun ogen de omgeving te leren kennen en te leren van hun cultuur, leer je ontzettend veel nieuwe skills. Voor ons voelde dit als een unieke manier van reizen, gaf het ons veel voldoening om het op deze manier aan te pakken en in the end bespaar je er ook nog eens kosten mee! De Workaways gaven ons de tijd en ruimte om, zonder gelijk al te veel kosten te maken en een huis te huren, te ervaren of de omgeving voor ons goed voelde om te blijven, om mensen te leren kennen en om te kijken of er voor ons (betaald) werk te vinden was. Ik ben nog steeds erg blij dat we het op deze manier hebben aangepakt.

Bij Sarah & James konden we 2 weken blijven en woonden we vrij afgelegen in de bush. We hebben hier voor het eerst kennis gemaakt met Bellingen, de omgeving en de Australische extreme natuur (oa. de nodige slangen en spinnen brrrr).

Workaway – Huis Sarah & James Bellingen Australië

the north farm nature retreat space

Na Sarah en James hadden we een nieuwe Workaway geregeld voor 1 maand bij de North Farm Retreat Space. Hier werden o.a. yoga retreats georganiseerd, maar omdat het nu winter in Australië was, stond de groepsaccommodatie vrij en daar konden wij in wonen! In ruil voor klussen in de tuin en op het land huurden we ons huis en kregen we onze boodschappen betaald. De retreat werd gerund door twee wat oudere dames. Omdat ze uiteindelijk om persoonlijke redenen de retreats tijdelijk stop zetten en op zoek waren naar een stel (tadaaaa, daar waren wij : ) die permanent dit huis wilden huren in ruil voor werken in de tuin, besloten we om langer te blijven!

De North Farm is een nature retreat space, dus hier werd veel samengewerkt met de natuur. Gezaaid, geoogst maar ook het snoeien werd gedaan aan de hand van de maanstanden volgens de principes van de biodynamics (biologisch dynamisch tuinieren). De elektriciteit kwam hier voornamelijk via zonnepanelen en het regenwater werd opgevangen en gezuiverd tot drinkwater. Etensresten werden of gevoerd aan de dieren of gecomposteerd. Die compost belandde uiteindelijk weer op de moestuin of in de boomgaard. Zelfs ons toiletbezoek belandde onder de grond! Het gras werd gegeten door de geiten, die werden elke ochtend gemolken waar wij weer kaas en melk van kregen. Zo was de cirkel rond: de dames noemen dit ‘The Web of Loveliness’.

Ons huis hier was niet groot, 2 slaapkamers, een kleine woonkamer, badkamer en een keuken buiten. De keuken buiten was best avontuurlijk, omdat je altijd voor een verrassing stond wat voor wild er weer rondliep ‘s avonds ; ) Het koken op een camping stel met een gasflesje eronder was eenvoudig, maar ging prima. En het was elke keer weer genieten van de vele natuurgeluiden wanneer ik in de pannen stond te roeren. En ‘s avonds, zelfs in de winter, was het heerlijk buiten zitten met een vuurtje aan.

De buitenkeuken van ons verblijf bij The North Farm
Klussen en tuinieren in ruil voor dit huis en dit uitzicht bij The North Farm Bellingen

Aan het strand in sawtell

Vanaf januari wonen we in het kustplaatsje Sawtell in een fijn appartementje vlakbij het strand. Ik hou ontzettend van het bos, maar het strand heeft inmiddels ook echt mijn hart gestolen. ‘s Morgens om 6 uur lopen de eerste mensen hier met een surfplank over straat om een golfje te pakken. Het leven speelt zich hier echt aan het strand af, weer een hele nieuwe (woon)belevenis in dit Australië avontuur!

Na 7 maanden midden in de natuur op de North Farm te hebben gewoond met weinig mogelijkheden zonder auto vinden wij het beide weer fijn om dichter bij ons werk en de sociale wereld te wonen met hier en daar een restaurantje, koffietentje maar ook met de natuur op loopafstand. Met slechts 4 andere mensen wonen we in dit blokje en onze huisbaas is echt een hele lieve betrokken vrouw. Het appartementje heeft zelfs een tijdje leeg gestaan, omdat ze echt een stel erin wilde hebben. Onze huizenjacht ging in het begin nogal stroef, omdat we hier weinig huur geschiedenis hebben. Er ging een ander appartement aan onze neus voorbij, maar achteraf ben ik daar zo blij om, anders hadden we nu niet op deze mooie plek gewoond! Alsof het zo heeft moeten zijn ; )

Ons appartementje vlakbij het strand in Sawtell, Australië.

WAt we leerden

• Dat we heel gelukkig kunnen zijn op een paar m2 caravan op de stadscamping in Groningen : ) Natuurlijk waren wij maar met z’n tweetjes, was het wel eens krap en een beetje behelpen, maar we hebben vooral enorm genoten van dit overbruggings hoofdstuk na de verkoop van ons huis. En voor het eerst in ons leven hadden we geen TV meer. Ik was de queen in MTV Geordie Shore kijken, blijkbaar word ik heel rustig van zuipende Engelsen ; ) Op z’n tijd ook echt heerlijk om een serie’tje te bingen op Netflix en doe ik ook nog steeds graag! Maar nu ik geen TV meer heb kijk ik gerichter dingen terug op mijn laptop, zit ik niet de hele avond klakkeloos voor de TV en heb ook voor mijn gevoel meer tijd over (of maak ik meer tijd) voor andere dingen die me ook blij maken. Ja, de TV komt er voorlopig niet meer in.
  • Ik ben minder nieuwe kleding gaan kopen, want door die enkele koffer kon ik ook niet veel meenemen en nieuw aanschaffen. Nou ben ik ook niet echt een groot fan van winkelen ; ) Ik heb zelfs een tijdje helemaal geen nieuwe kleding gekocht. En dan kom je erachter dat je ook niet zoveel nodig hebt en ook niet zoveel mist. En wat reclames en etalages met je doen. Want eenmaal aangekomen in de grotere steden zoals Kuala Lumpur en Brisbane, wordt je toch weer verleid om even in de winkels te gaan kijken en te gaan kopen. Mijn mantra was toen echt: “Wat heb ik echt nodig? En wat past er in mijn koffer?” En vaak was dat niet veel. Natuurlijk vind ik het fijn om leuke kleding aan te hebben waar ik me goed in voel, maar ook nu we weer op een vaste plek wonen, vraag ik mezelf wel echt steeds af of ik het nodig heb wanneer ik me verleid voel. Het geeft overzicht en rust in mijn kledingkast en voorkomt dat ik allemaal overbodige spullen aanschaf.
  • Dat het na verloop van tijd weer heel fijn is om een vast honk voor onszelf te hebben waar je een “thuisje” kunt creëren en waaruit je weer kunt gaan bewegen.
  • Dat je een huis ook super fijn en gezellig kunt inrichten met tweedehands spulletjes. Toen we verhuisden naar Sawtell hadden we nog steeds die 2 koffers, inmiddels een tas erbij en elkaar. Je hebt een prettig waarschijnlijk tijdelijk ongemeubileerd huurhuis gevonden, en dan? We gingen op tweedehands jacht! Zo tof om de nodige Op Shops, Facebook groepen en Australische Marktplaatsen af te struinen, hier maakten we echt een zaterdag besteding van. Likje verf hier en daar, meubeltjes opknappen, Kasper schilderde zelf schilderijen voor aan onze muur, bijna alles is tweedehands, zelfs een aantal accessoires. Onze koelkast en wasmachine tikten we voor een prikkie op de kop en verder konden we een aantal spullen lenen. Alleen ons matras, wat keukengerei en een aantal kussens is nieuw, dat vonden we wel zo fris 😉 We maakten kennis met een aantal hartelijke Ozzies waarvan we onze spulletjes kochten en belandden in de leukste winkeltjes. Iets wat anders op de storthoop belandt, blaas je een tweede leven in. Ook weer beter voor de planeet. Ik zeg niet dat ik altijd alles voortaan tweedehands zou kopen, maar wel meer.
“Going back to a simpler life is not a step backwards” –
Yvon Chouinard

Minder is meer

Onze Westerse maatschappij draait zo om groei, meer materie, meer hebben en meer consumeren. En wat we kopen, is ook zo weer vervangbaar. De kwantiteit neemt het over van de kwaliteit. Door een tijdje op een paar m2 op de camping in Groningen te wonen en door langere tijd met weinig te reizen en nu te wonen, hebben we echt ervaren dat je niet veel nodig hebt om gelukkig en voldaan te zijn.

In de caravan van mijn ouders was de ruimte beperkt. Er was geen plaats voor nutteloze dingen, alleen voor het noodzakelijke. En dat is ook wat minimalisme voor mij is gaan betekenen. Er is niets mis met consumeren en het gaat niet alleen maar om spullen, maar om een manier van bewuster leven en keuzes maken. Het gaat mij om het hebben van overbodige spullen, dingen, activiteiten, druk zijn en de ruis en afleiding die ze bij mij persoonlijk veroorzaken. Simpel, eenvoudig, minder en langzamer zijn in onze Westerse wereld woorden die voor mijn gevoel vaak als negatief worden bestempeld. Als je druk bent en veel hebt, dan krijg je vaak de stempel “succesvol”. Maar door het meeste te versimpelen en meer op ons eigen tempo te gaan leven, ook op reis en in hoe we nu wonen, heeft mij persoonlijk meer ruimte in mijn hoofd en meer focus gegeven op de dingen waar ik echt mee bezig wil zijn en die voor mij waarde hebben. Minder willen, heeft mij meer gegeven. En dat is denk ik nog wel de meest waardevolle les die ik tot nu toe hiervan geleerd heb.

Meer inspiratie opdoen over minimaliseren? Lees dan eens het boek “Weg ermee” van Dennis Storm en kijk op Netflix “Minimalism: A documentary about the important things”